کد مطلب:5754 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

ساخت مهر پیامبر
پیامبرصلی الله علیه وآله در ماه ربیع الاول به پادشاهان و امرا نامه نوشت و نامه ها را با پیام آوران خویش به سوی آنان گسیل داشت و آنان را به اسلام دعوت نمود. آن حضرت صلی الله علیه وآله نامه ها را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می كرد و با مُهر مخصوص پایان می داد. روی آن مُهر، عبارت محمّد رسول الله حك شده بود. متن برخی از آن نامه ها در این كتاب، در بخش مستقلی در فراز دهم از این دعا آمده است [1] .


[1] خالد صيرفي گويد: از علي بن موسي الرضاعليه السلام پرسيدم: نقش انگشتر اميرالمومنين علي عليه السلام چه بود؟

حضرت فرمود: چرا از آن كه قبل از او بوده، نپرسيدي؟

گفتم: آن چيست؟ فرمود : نقش انگشتر آدم اين بود: «لا اله الا الله، محمّد رسول الله» و با همين انگشتر از آسمان به زمين آمد.

در دنباله همين حديث آمده: وقتي كه حضرت ابراهيم را در منجنيق گذاشتند تا در آتش افكنند، جبرئيل خشمناك شد. خداوند بدو وحي كرده، پرسيد: چرا خشمناك شدي؟

جبرئيل گفت: اي پروردگار! خليل تو كه در روي زمين جز او كسي تو را پرستش نمي كند، دشمن تو و او بر او دست يافته است! خداوند فرمود: ساكت شو. بنده اي مانند تو كه مي ترسد فرصت را از دست دهد، شتاب مي كند؛ اما من هر وقت خواستم بنده ام را نجات مي دهم؛ جبرئيل از سخن خود توبه كرده به طرف ابراهيم رفت، بدو گفت: آيا نيازي داري؟

ابراهيم گفت: نيازي به تو ندارم.

پس از اين، خداوند براي ابراهيم انگشتري فرستاد كه در آن شش جمله بود: «لا اله الا الله، محمّد رسول الله، لاحول ولاقوه الا بالله، فوضت امري الي الله، اسندت ظهري الي الله، حسبي الله»؛ كارم را به خدا واگذار كردم، به خداوند تكيه كردم، خداوند مرا بس است. خداوند متعال به او وحي كرد: اين انگشتر را در دست كن كه من آتش را بر تو سرد و سلامت گردانم.

امام رضاعليه السلام فرمود: نقش نگين انگشتر پيامبر چنين بود: «لا اله الا الله، محمّد رسول الله».